Followers

Thursday, October 6, 2011

Kes Sembahyang Jenazah

Setelah lama kes ini hilang,Akhirnya kes ini timbul semula... Aku mengetahui kes ini setelah aku menelefon ayahku di kampung, bertanyakan tentang keadaanya.. Sebelum aku menamatkan perbualan, ayah aku ada bercakap tentang kes ni kepada aku.. ini kesnya..


Sinar Harian Edisi Utara, Bertarikh 05/10/2011

Bagi aku,hal ini tidak patut di keluarkan semula. Ia merupakan fardhu kifayah, dan Yang Dipertua Pas Kawasan Padang Serai juga menyatakan bahawa ia boleh diuruskan secara kumpulan kecil ataupun kumpulan besar. Si pengadu, Halim juga mengatakan terdapat 1,500 org anak kariah di kawasan itu tetapi takkan tiada seorang pun tak boleh datang untuk sembahyangkan jenazah tersebut. Si pengadu juga menyatakan bahawa ini berlaku kerana kepentingan parti politik.

Kejadian Ini berlaku di Kg Bikan, Labu Besar, Kulim Kedah. Si pengadu mengatakan juga kerana kepentingan politik, penduduk sanggup tidak hadir kerana berlainan fahaman. Dia juga katakan yang tidak kira parti politik apa pun, kita mestilah menyempurnakan jenazah..

Persoalan di sini, di manakah anak kairiah yang sama fahaman politik dengan keluarga simati? Adakah mereka tidak mempunyai anak kairiah yang tahu menyempurnakan sembahyang jenazah ini.. banyak kejadian yang berlaku di Kg Bikan ini. Di manakah anak kairiah yang satu fahaman politik dengan si pengadu apabila kuliah dan pengajian agama di masjid sedang diadakan? Dimanakah mereka semasa sembahyang fardhu 5 waktu? dan juga di manakah mereka semasa tahlil kenduri arwah diadakan?? seingat aku, aku tidak pernah nampak mereka di masjid. Jadi bagaimana anak kairiah yang lain mahu membantu jika mereka sendiri tidak pernah ke masjid..??

oleh itu, sama-sama lah kita berfikir, aku berfikir secara fikiran anak muda, aku bukan hendak menghentam sesiapa, tetapi kita diberikan akal untuk berfikir.

QARDHAWI SAMM

No comments:

Post a Comment